0
  • خـــانــه
  • مقـــدمـــه
  • مقالاتمحموعه کامل مقالات
    • اندیشه
    • ادبیـــــات
      • مقدمه
      • ادبیات ناشنوایان
        • ادبیات زبان اشاره ای
        • ادبیات منظوم ناشنوایان
        • ادبیات داستانی ناشنوایان
        • ادبیات نمایشی ناشنوایان
      • ادبیات فارسی
    • آموزش ناشنوایان
    • تاریخ ناشنوایان
      • مقدمه
      • نشریات ناشنوایان
        • نشریات ناشنوایان در ایران
        • نشریات ناشنوایان در جهان
      • موزه ناشنوایان
      • مجموعه تاریخ
    • جامعه ناشنوایان
      • مقدمه
      • فرهنگ
      • سیاست
    • خاطرات
    • رابط زبان اشاره
    • زبان اشاره ناشنوایان
      • مقدمه
      • زبان اشاره فارسی
      • الفبای دستی فارسی
    • زندگینامه
    • علم
      • پزشکی
    • فرهنگ ناشنوایان
      • مقدمه
      • تمبر
      • موزه
      • حکایت
    • کودکان ناشنوا
      • مقدمه
      • کتاب خوانی
    • مذهب
    • نقد علمی
      • ادبیات
      • تاریخ
    • جشن نامه
    • ویژه نامه
    • متــون
  • اعـلامیـــــه
  • دو کلمه حرف حساب
  • دانستنیها
  • گــــزارش
  • فیلم
    شما اینجا هستید:
  • خانه/
  • مقالات/
  • جامعه ناشنوایان/
  • فرهنگ/
  • دیدگاه فلسفی مولوی در مورد ویژگیهای حواس ظاهری

دیدگاه فلسفی مولوی در مورد ویژگیهای حواس ظاهری

نوشته شده توسط پژوهشگر: روزبه قهرمان
  • چاپ
  • ایمیل

دیدگاه فلسفی مولوی در مورد ویژگیهای حواس ظاهری

پژوهشگر: روزبه قهرمان

 

حکما و فلاسفه پیشین در مبحث علم النفس ، قوای مدرکه آدمی را به دو گونه تقسیم کرده اند:

یکی حواس ظاهری و دیگری حواس باطنی که جمعاً شامل ده قوّه می شود.

حواس ظاهری بدین قرار است:

بینایی (باصره) ، شنوایی (سامعه) ، بساوایی (لامسه) ، بویایی (شامّه) و چشایی (ذائقه).

حواس باطنی را نیز این گونه بر شمرده اند:

حّس مشترک ، خیال (مصّوره) ، وهم ، متخیّله و مفکّره.

از میان شعرای بزرگ ایران ، مولوی در مورد ویژگیهای حواس ظاهری ، نکاتی عالی و بدیع را با تمثیلات زیبا دارد که ارزش آنها تاکنون همچنان حفظ شده است و از این طریق می توان حواس ظاهری بویژه حس شنوایی و ویژگیهایش را بهتر شناخت و تفسیر کرد.

1) تقویت:

به عقیده مولانا ، تمامی حواس آدمی در یکدیگر تاثیر و تداخل دارند. چرا که جمیع حواس از یک چشمه آبیاری می شوند و آن ، "روح لطیف" یا " نفس ناطقه" است که در هر حسّی با نام آن حس ظهور کرده است. . در سمع ، سامعه (شنوایی) نام گرفته و نیز در بصره ، باصره (بینایی) نامیده شده است و غیره. بنابراین هرگاه یکی از حواس نیرو و روشنی گیرد، دیگر حواس را نیز تقویت می کند و روشنی می بخشد:

 

پنج حس ، باهمدیگر پیوسته اند           زآنکه این هر پنج ، زاصلی رُسته اند

قوت یک ، قوّت باقی شود    مابَقی را هر یکی ساقی شود

دیدنِ دیده ، فزاید نطق را      نطق دردیده ، فزاید صدق را

صدق ، بیدارّی هر حس می شود         حّس ها را ذوق ، مونس می شود

(دفتر دوم 3239 – 3236)

 

مولانا معتقد است حواس ظاهری را باید در ضبط "روح لطیف" یا " نفس ناطقه" قرار داد تا به صفای روح خلل در نیاورد و فهم و مغرفت را آسیب نرساند:

 


فهم ، آب است و وجود تن ، سبو         چون سبو بشکست ، ریزد آب از او

این سبو را پنج سوراخ است ژرف       اندر او ، نی آب ماند خود ، نه برف

امر غُضواغَضّه اَبصار کُم                هم شنیدی ، راست ننهادی توسُم

از دهانت نطق ، فهمت را بَرَد                        گوش ، چون ریگ است ، فهمت را خورد

همچنین سوراخ های دیگرت              می کشاند آب فهم مضَمَرت

گرز دریا آب را بیرون کنی               بی عوض آن بحر را هامون کنی

(دفتر سوم 2104- 2099)


2) تبدیل:

مولانا می گوید طبق روال عادی ، هر یک از حواس ما وظیفه ای دارد که سایر حواس قادر نیستند وظیفه اش را انجام دهند مثلا جمیع مُبصَرات و مشاهدات مخصوص قوه بینایی است و نیز جمیع مُسمَعات و شنیدن مخصوص قوه شنوایی است امّا این بدان معنی نیست که حواس ما بطور مطلق نتوانند از عهده وظایف دیگر حواس بر آیند ، آری البته در وضعيت عادی نمی توانند ، ولی اگر آدمی بتواند شعله روح خود را در" فانوس کالبد" فروزان نگه دارد و روح رااز متقضیات جسمانی رها کند ، هر حسّی می تواند علاوه بر انجام وظیفه خود ، وظایف حواس دیگر را نیز انجام دهد. در این صورت ، چشم هم می تواند ببیند و هم بشنود و هم بچشد و هم لمس کند و هم ببوید. گوش و سایر حواس هم بدین ترتیب.

 

چنبره دید جهان ، ادراک توست    پرده پاکان ، حس ناپاک توست

مدتی حس را بشوز آب عیان        این چنین دان جامه شوی صوفیان

چون شدی تو پاک ، پرده برکَنَد                جان پاکان ، خویش بر تو می زند

جمله عالم گر بُوَد نور و صُوَر     چشم را باشد از آن خوبی ، خبر

چشم بستی ، گوش می آری به پیش                        تا نمایی زلف و رخساره بُتیش

گوش گوید من به صورت نَگرَوَم              صورت اربانگی زند،من بشنوم

عالمم من ، لیک اندرفّن خویش     فّن من ، جزحرف و صوتی نیست بیش

هین بیا بینی ببین این خوب را      نیست در خور بینی این مطلوب را

گر بُوَد مشک و گلابی ، بو بَرَم    فّن من اینست و علم و مَخبرم

کی ببینم من رُخ آن سیم ساق؟       هین مکن تکلیف ما لَیسَ یُطاق

باز ، حس کژ نبیند غیر کژ          خواه کژ غژ پیش او یاراست،غژ

چشم اَخوَل از یکی دیدن یقین       دان که مغرول است ای خواجه معین

توکه فرعونی ، همه مکّری و زرق                       مرمرا از خود نمی دانی تو فرق

منگر از خود در من ای کژ باز تو             تا یکی تو را نبینی تو دو تو

بنگراندرمن زمن یک ساعتی       تاورای کَون بینی ساحتی

وارهی از تنگی و از ننگ  و نام               عشق اندر عشق ببنی و السّلام

(دفتر چهارم 2399-2384)


3) ترکیب:

به حقیقت ، حواس ظاهری ما که مادی است ، فقط در برخورد با موجودات مادی به کار می آیند و کارشان تجزیه است لذا به آنها گاه آنالیزور (Analysis) می گویند اما هنگامی که موجودات ماوراء الطبیعی در میآیند ، گویی از تمام مجاری حواس وارد جان می شوند. به عبارت دیگر ، در آن حال ، پیام از طریق مجاری حواس دریافت نمی شود زیرا بدن متروک و مغفول است.

وارد شونده ، هم گوش را پر می کند و هم چشم را ، و بلکه همه وجود را سیراب می کند بنابراین آدمی نمی داند این را که می فهمد ، دیدنی است یا شنیدنی . هر چند با تمام وجود آن را احساس و ادراک می کند.

گوش چون نافذ بود دیده شود        ورنه قُل در گوش پیچیده شود

(دفتر دوم 863)

 

معلوم می شود واقعیتی از عالم دیگری بود به چند گونه تجلی کرد. یک تجلی آن به چشم بود و به صورت نور ، تجلی دیگرش به گوش و به صورت آن خطاب . یک چیز بود و چند گونه می نمود. موجودی بود که در گوش تاثیری می گذاشت و در چشم تاثیری دیگر. در این حال ، تمام هستی شخص در چنگال تجربه ای کوبنده و فراگیر گرفتار می آید:

پس بدانی چونکه رستی از بدن     گوش و بینی چشم می داند شدن

راست گفته است آن شد شیرین زبان           چشم گردد موبه موی عارفان

 

با این گونه توصیف مولوی ، به درک بهتری از واقعه انبیاء خیلی کمک می شود و هرگونه شبهه و هم را برطرف می سازد از جمله حکایت موسی (ع) و شبان در دفتر دوّم که از بیت 1720 شروع و به 1791 ختم می شود:

بعد از آن در سر موسی حق نهفت             رازهایی کان نمی آید به گفت

بردل موسی سخن ها ریختند        دیدن و گفتن به هم آمیختند

 

به قول مولانا ، موسی (ع) در هنگام مواجهه با خداوند ، چشم و گوش وی باهم ترکیب و یکی شده بود:

دیدنی ها را می شنید و شنیدنی ها را می دید.

آینه ام ، آینه ام ، مردِ مقالات نیم               دیده شود حال من از چشم شود گوش شما

 

در صورتی می توانید حالت وجودی و روانی مرا دریابید که گوش شما به جای شنیدن ببینید. یعنی این حالت حالتی نیست که به زبان در آید، حالتی است که باید دیده شود. (برای شناختن مولوی ، گوش باید چشم شود).

*: تالیف میرداماد تحت عنوان "جذوات در تجلی خداوند بر موسی " در بسیاری موارد متضمن اقوال نادر و تحقیقات ابتکاری است.

4) تفوق:

یکی از دغدغه های بزرگ غزالی در کتاب کوچک و مهّم مشکوه الانوار ، این است که در فهم آیات و احادیث نه به راه باطنیه همچون اسماعیلیان برود و نه به راه ظاهریان همانند حنبلیان.

او معتقد بود که باید از ظاهر به باطن عبور کرد ( اعتبار ) و در عین حفظ ظاهر ، ظاهر را باید منّبه باطن گرفت. غزالی برای این منظور ، تئوری زبان شناسانه خود را درباب دلالت و معنا و حّد تاویل به دست می دهد و می گوید: معنای اسم ، حقیقت مسمّاست ، برای یافتن حقیقت مسمّا ، باید به عقل و فلسفه و شهود و تجربه مراجعه کرد، نه به کاربردهای عرفی زبان . مثلا برای آنکه بدانیم معنای "نور" چیست نباید در واژه نامه ها جستجو کرد بلکه باید ببینیم ماهیت و حقیقت عمل نور چیست. این ماهیت ،همان معنای کلمه "نور" است. مردم عادی "نور" را نور ماه و خورشید و شمع و چراغ می دانند و به همان ها منحصر می کنند، ولی حقیقت نور بسی فراتر از این مصادیق است.

حقیقت نورانیت: "ما یُبصَر بنفسه و یبصَرُ بغیره" ، هرچه خود مرئی است و چیزهای دیگر به مدد او رویت می شوند. در صورت توجه به این تعریف ، در می یابیم که نه تنها نور چراغ و ماه بلکه خود چشم هم حقیقتاً و نه مجازاً نورخواهد بود و از آن بالاتر ، عقل هم نور خواهد بود و این سلسله بالا می رود تا به خداوند برسد که حقیقت " نور الانوار" است. یعنی خداوند نور حقیقتی است و بقیه نور عاریتی اند.

در نتیجه ، معنای آیه "الله نور السّموات و الارض" این نیست که خداوند در حکم نور آسمان ها و زمین است بلکه عین نور آسمان ها و زمین است و جزاو ، نور حقیقتی وجود ندارد.

با نظریه غزالی ، هم دایره معنا به نحو مضبوطی فراخ می شود و هم رهایی از تاویل گزاف آسان گردد و نیزتأویل از اعتبار می افتد.

لذا وقتی خداوند نام و واژه ای را به کار می برد، به گمان مولانا که متاثر از نظریه غزالی است ، آن را برای "حقایق اشیاء " به کار می برد و به میزانی که شی ء از آن حقیقت برخوردار است ، مستحق آن نام است ، حواه نور باشد ، خواه زرق ، خواه تسبیح و غیره. بااین تعریف ، هم همه اشیاء تسبیح گوی حق اند به حقیقت و هم همه رزق ها ، رزق خواران وی اند به حقیقت:

رزق ها هم رزق خواران وی اند         میوه ها لب خشک باران وی اند

(دفتر ششم 2107)

به نظر مولانا ، فیلسوفانی که ناله کردن ستون مسجد پیامبر (ستون حنّانه) را انکار می کنند، آنان از حواس اولیا بی بهره اند و گرنه دست به انکار یا تأویل نمی بردند:

فلسفی کو منکر حنّانه است    از حواّس اولیا بیگانه است

(دفتر اول 3285)

در واقع ، اینان امکان وجود نوعی سمع (شنیدن) برای تشخیص ناله آن ستون را منکر می شوند.

*: وقتی در کلیات شمس از زبان مولوی در بیت زیر "نور خوردن" را میشنویم تعبیر (سپهری) را کم و بیش می توانیم چشید.

بریان خورم که هم زیان است             من نور خورم که قوت جان است.... مولوی نور را هم خوردنی می داند

 

در حالیکه به نظر مولانا ، ماچند گونه سمع (شنیدن) و بصر (دیدن) داریم و به حقیقت ، سمعِ سمع داریم و نیز بصرِ بصر . بنابراین اگر چیزی به گوش نرسید ، شاید به گوشِ گوش برسد و همچنین اگر چیزی به چشم نیامد ، شاید به چشمِ چشم بیاید:

 

راه حس راه خزان است ای سوار         ای خزان را تو مزاحم شرم دار

پنج حس هست جز این پنج حّس          آن چوزرّ سرخ و این حس ها چومس

(دفتر دوم 48-49)

صحّت این حس بجویید از طبیب         صحّت آن حس بجویید از حبیب

(دفتر اول 304)

از امام علی (ع) در خطبه 222 رسیده است که:

"ان الله سبحانه الذکر جلاء للقلوب تسمَعُ به بعد الوَقره و تبصربه بعد العشوه و تنقادبه بعد المعانده".

"خدای سبحان ، یاد خود را روشنی بخش دلها کرده تا ازآن پس که ناشنوا بودند، بشنوند، و از آن پس که نابینا بودند گردند و پس از آنکه ستیزه جو بودند، رام شوند."

یعنی یاد خدا سبب می شود تا چیزهایی که قبلا مورد انکار قرار می گرفتند ، مقبول واقع شوند. به زبان بهتر ، توفیق و مدد الهی موجب دست یافتن آدمی به قوه خاص حس می شود که کار غیر ممکن را ممکن می سازد بنابراین نسبت به قوه همان حس ، دارای "تفوق" است. این نکته لطیف و عالی را بارها مولوی به صورت و قالب های گوناگون به کار برده است، در حالی که در اشعار سایر شعرای بزرگ ایران دیده نمی شود بنابراین ما شاهد واژه هایی همچون آبِ آب ، نورِنور ، دریای دریا ، خورشیدِ خورشید ، جانِ جان و فقه فقه و زبانِ زبان امثال آن می شویم که معنای نمادین خاص "تفوق" را دارد.

خامش که تا بگوید بی حرف و بی زبان او         خود چیست این زبانها گر آن زبان زبان است؟

ص 79 گزیده غزلیات شمس مولانا جلال الدین محمد بلخی به کوشش دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی 1379

مولوی نور را هم خوردنی می داند:

من نور خورم که قوت جان است.

 

5) فراحسی:

حس باصره (بینایی) به دلایلی ، بیشتر از سایر حواس ظاهری مورد توجه و بحث حکما و فلاسفه واقع شده و درباب کیفیت ابصار (دیدن) و اینکه عمل دیدن چگونه صورت می گیرد ، دو نظریه وجود داشته است:

1) نظزیه انطباع        2) نظریه خروج شعاع

طرفداران نظزیه انطباع همچون ابن سینا و رازی می گفتند جلیدیه (عدسی چشم) جسمی است شفاف و صیقلی و آینه گون که هر گاه جسمی در مقابل آن قرار گیرد، نقشی از آن جسم در سطح آن منعکس می شود و بدین ترتیب عمل ابصار صورت می پذیرد.

در حالیکه طرفداران نظریه خروج شعاع همانند خواجه نصیر الدین طوسی ، عدسی چشم را مانند خورشید و ستارگان ، جسمی درخشان می دانستند و باور داشتند که از چشم ، شعاعی نورانی خارج می شود و به جسم مقابل برخورد می کند و بدین طریق ابصار صورت میگیرد.

امّا ملاصدرا نظریه ای متفاوت مطرح کرد و معتقد بود که هیچیک از دو نظریه فوق نمی تواند مبّین حقیقت ابصار باشد زیرا هر دو نظریه بازگو کننده عمل فیزیکی چشم است در حالیکه ابصار ، حقیقتی "ماراءالطبیعی" دارد.

او اثبات کرد که ابصار (دیدن) ، نوعی عمل و فعالیت ابداعی از جانب "نفس ناطقه" یا "روح لطیف" است. در حالیکه مولانا در چهار قرن پیش از ملاصدرا ، عمل ابصار را عملی "فراحسی و ماراء الطبیعی" می دانسته است لذا اشارات فراوانی به نور چشم ، نوردیده و قره العین (نورچشم) در مثنوی دیده می شود از جمله :


نور چشم و مردمک در دیده ات          از چه ره آمد به غیرِ شش جهت؟

(دفتر چهارم 3691)

نورِنورچشم ، خود ، نورِ دل است       نورِ چشم از نور دل ها حاصل است

(دفتر اوّل 1126)

به مدد چنین تفسیری می توان گفت که اسماع (شنیدن) نیز نوعی عمل "فراحسی" است، هرچند علم کنونی ضمن کشف تقریباً کامل دستگاه شنوایی گوش ، به تشریح نحوه عمل آن پرداخته ، امّا از حّد عمل فیزیکی فراتر نرفته است.


6) رنگ باطنی

به عقیده بسیاری از حکما همچون ابن سینا و ابن هیثم ، نور و روشنی شرط وجود و حصول رنگ هاست و در تاریکی رنگ وجود ندارد زیرا شرط وجود آن که نور است، موجود نیست امّا به عقیده متکلمان ، نور شرط دیدن رنگ نیست بنابراین رنگ در ظلمت موجود است ولی دیده نمی شود زیرا شرط رؤیت آن وجود ندارد. نظر مولانا در این باب ، به عقیده متکلمان نزدیک است:

کی ببینی سرخ و سبز و فوررا                       تا نبینی پیش از این سه ، نوررا؟

لیک چون در رنگ گم شد هوش تو      شدزنور، آن رنگ ها روپوش تو

چون که شب آن رنگ ها مستور بود    پس بدیدی دید رنگ از نور بود

(دفتر اول 1123 – 1121)

مولانا از این موضوع متکلمانه ، تمثیل زیبایی برای مقصود عارفانه خود ساخته است:

نیست دید رنگ بی نور برون                        همچنین رنگ خیال اندرون

این برون از آفتاب و ازسُها                و اندرون از عکسِ انوارِعُلی

(دفتر اول 1125 – 1124)

 

همان طور که دیدن رنگ خارجی به وسیله نور خارجی میسر است، دیدن رنگ اندیشه و خیال آدمیان که از رنگ های باطنی (داخلی) است، مشروط به "انعکاس انوار غیبی" است.

در نتیجه همچنان که رنگ محسوس را با نور محسوس می بینیم ، رنگ های محسوس باطنی نیز با نورِ "بصیرت" دیده می شوند.

ناشنوایان که قادر به شنیدن نمی باشند ، بطور کلی قادر به خواندن باطن آدمیان را از روی حالات صورتشان هستند و در این توانایی ، بدون شک از "انعکاس انوار غیبی" بهرمند هستند زیرا برای این ادراک هیچ آموزش ندیده اند.

 


  • قبلی
  • بعدی

آموزش ناشنوایان

  • نکات مهم اهمیت استفاده از زبان اشاره و رابطین در محیط های آموزشی روابط عمومی بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران

    سخنرانی مهم استاد آقای محسن لوح موسویدر همایش نجف آباد 25 اردیبهشت ماه 1393 نکات مهم اهمیت استفاده از زبان اشاره و رابطین  به اطلاع کلیه علاقمندان به امور پژوهش در حوزه...

    ادامه مطلب...

  • دیدگاه آموزشی ذبیح بهروز در مورد ناشنوایان پژوهشگر: روزبه قهرمان

    دیدگاه آموزشی ذبیح بهروز در مورد ناشنوایانپژوهشگر: روزبه قهرمان   ذبیح بهروز در شهر نیشابور به سال 1269 شمسی به دنیا آمد. پدرش " میرزا فضل الله ساوجی " از دانشمندان عصر ناصری و...

    ادامه مطلب...

  • نگاهی کوتاه به صد سال پیش از منظر آموزش و پرورش در ایران پژوهشگر: روزبه قهرمان

      نگاهی کوتاه به صد سال پیش از منظر آموزش و پرورش در ایران پژوهشگر: روزبه قهرمان   تقدیم به شادروان مهندس مجتبی کاشانی که خدمات ارزنده و فراموش نشدنی در جهت نهضت مدرسه سازی واقع در جنوب استان...

    ادامه مطلب...

  • برنامه و روش آموزش در دبستان ناشنوایان باغچه بان نوشته : ثمینه باغچه بان (پیرنظر)

      برنامه و روش آموزش در دبستان ناشنوایان باغچه بان نوشته : ثمینه باغچه بان (پیرنظر)   از سال 1303 یعنی از آغاز کادر دبستان ناشنوایان باغچه بان ، تکیه اصلی بر...

    ادامه مطلب...

  • تحقیق و بررسی مسائل عمده توان بخشی ارتباطی اشخاص ناشنوا نوشته : دکتر خسرو گیتی

    بنام خدا یکشنبه 7 خرداد 1374   ریاست محترم سازمان بهزیستی کشور با تشکر از مسئولان و کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی از تشکیل کنفرانس معرفی زبان اشاره چون در جلسه مزبور فرصتی برای بحث درباره جنبه...

    ادامه مطلب...

ادبیات

  • کاربرد ضرب المثل در زبان اشاره ناشنوایان روزبه قهرمان

    کاربرد ضرب المثل در زبان اشاره ناشنوایان (یادداشت نویسی بر روی مجموعه فیلم های سخنرانی اُستاد کامران رحیمی) نوشته: روزبه قهرمان اُستاد کامران رحیمی در...

    ادامه مطلب...

  • شعر " مناجات ناشنوایان " بنیاد پزوهشهای ناشنوایان ایران

    شعر " مناجات ناشنوایان "    همه ما می‌دانیم كه مقام معظم رهبری علاوه بر آنكه شعردوست است ، شاعر نیز هست و اگرچه تا امروز بیش از چند غزل معدود از ایشان منتشر نشده است. مقام معظم رهبری همچنین...

    ادامه مطلب...

  • تمثیلات عرفانی مربوط به ناشنوایی در اشعار مولوی پژوهشگر: روزبه قهرمان

    تمثیلات عرفانی مربوط به ناشنوایی در اشعار مولوی پژوهشگر: روزبه قهرمان   عالمان اخلاق اسلامی ، زبان و توابع آن مانند لالی و گنگی را بیشتر از جنبه آسیب شناسی و آفات مورد بررسی...

    ادامه مطلب...

  • ناشنوایان از نگاه شاعران ایران پژوهشگر : روزبه قهرمان

    ایران شناسیروزبه قهرمان به عنوان اولین ناشنوای ایران شناخته می شود که مقاله تحقیقی اش در حوزه ادبیات ناشنوایان ایران تحت عنوان " ناشنوایان از نگاه شاعران ایران " که مروری گذرا به جایگاه ناشنوایان در اشعار فارسی است ، در کشور آمریکا چاپ شده...

    ادامه مطلب...

  • رمز و کلید سعادت جامعه ناشنوایان ایران پژوهشگر : روزبه قهرمان

    با نگاهی به منطق الطیر عطار تقدیم به استاد گرانقدر و عطار شناس نامی "آقای دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی " عطار بیشتر از هشتصد سال پیش ، با نهایت تسلط و شناخت بی نظیر...

    ادامه مطلب...

  • مقدمه  

    ادبیات داستانی ناشنوایان تحقیقات نشان می دهد که پیشگامان آموزش ناشنوایان در پرورش و شکوفایی استعداد و مهارت نویسندگی دانش آموزان ناشنوا نقش مهم و غیر قابل انکار داشتند....

    ادامه مطلب...

  • مقدمه  

    مهمترین ویژگی ادبیات ناشنوایان ، وجود زبان ویژه ای است که بوسیله آن ، هویت فرهنگی ناشنوایان بیان می شود و در آن ، به موضوعات گوناگون مرتبط با ناشنوایان و...

    ادامه مطلب...

  • مقدمه  

    ادبیات بیانگر اندیشه ، آرمان ، فرهنگ و تجارب و روحیات یک جامعه است. انسانها در گذر زمان از زبان برای انتقال پیامها ، عواطف و اندیشه های خویش بهره...

    ادامه مطلب...

اندیشه

  • توهم توطئه ، اینجا آنجا همه جا! روابط عمومی بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران

                     توهم توطئه ، اینجا آنجا همه جا!                 تنظیم کننده: رضا ذبیحی بعد از پرداختن به مسئله "ایودیسم (شنوا گرایی)" و "تبعیض مضاعف" در وب سایت بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران ، اکنون به طرح یک موضوع جدیدی به نام "توهم توطئه" پرداخته می...

    ادامه مطلب...

  • یک بهانه پوچ: " به خدا قسم چاره ای نداشتم!" روزبه قهرمان

    یک بهانه پوچ: " به خدا قسم چاره ای نداشتم!"نوشته: روزبه قهرمان اینجانب روزبه قهرمان دارای یک سابقه طولانی در زمینه تدریس به شاگردان ناشنوا در چهار...

    ادامه مطلب...

  • تفسیر و تعریف پیشنهادی از "ایودیسم / اُدیسم (شنوا گرایی)" روزبه قهرمان

    تفسیر و تعریف پیشنهادی از "ایودیسم / اُدیسم (شنوا گرایی)"به زبان فارسینوشته: روزبه قهرمان به دنبال انتشار تعدادی مطالب و کلیپ های ویدیویی در مورد " ایودیسم / اُدیسم " (شنوا گرایی) در سالجاری...

    ادامه مطلب...

  • بررسی و تشریح مسئله "تبعیض مضاعف" در داخل جامعه ناشنوایان ایران روابط عمومی بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران

    بررسی و تشریح مسئله "تبعیض مضاعف" در داخل جامعه ناشنوایان ایرانتنظیم کننده: رضا ذبیحی بررسی مسئله ایودیسم (شنوا گرایی) به تنهایی اصولاً کافی نیست....

    ادامه مطلب...

  • جدیدترین فیلم توضیحی ایودیسم (شنوا گرایی) به زبان دانشگاهی رضا ذبیحی

    جدیدترین فیلم توضیحی ایودیسم (شنوا گرایی) به زبان دانشگاهی در دوازده قسمتگزارش دهنده: رضا ذبیحی مطالب مندرج شده در مقاله دکتر دیرکسون باومن (2004 میلادی) چون...

    ادامه مطلب...

تاریخ ناشنوایان

  • زهرا سلطان عزت السلطنه فرمانفرماییان (نظام مافی) روابط عمومی بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران

    معرفی یک شخص نیکوکاردرتاریخ آموزش ناشنوایان ایران زهرا سلطان عزت السلطنه فرمانفرماییان (نظام مافی) زهرا سلطان عزت السلطنه، دختر رضا قلی خان نظام السلطنه و...

    ادامه مطلب...

  • سند تاریخی اساسنامه فدراسیون ورزشهای کرولالهای ایران 1336 روابط عمومی بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران

    یک سند تاریخی  فدراسیون ورزشهای ناشنوایان ایران جزو نخستین سازمانهای ویژه ناشنوایان در کشور ایران است که جهت حمایت از قشر ناشنوایان تاسیس گردیده است.

    ادامه مطلب...

  • چند نکته جالب و عجیب اما واقعی در مورد دانشگاه آمریکایی گلودت! روزبه قهرمان

    چند نکته جالب و عجیب اما واقعی در مورد دانشگاه آمریکایی گلودت!نوشته: روزبه قهرمان   نکته اول   دانشگاه گلودت یک فیلم جالبی را تهیه کرده که شامل بیانات اشاره ای تمام روسای دانشگاه از...

    ادامه مطلب...

  • صدای ناشنوا کانون ناشنوایان ایران 1381 شمسی

    کانون ناشنوایان ایراناولین شماره خبرنامه کانون ناشنوایان ایران با نام جدید " صدای ناشنوا " به سردبیری دکتر خسرو گیتی در زمستان 1381 شمسی چاپ شد. او تمام مطالب منتشره در پانزده شماره اول نشریه (از فصل زمستان 1381 شمسی تا فصل تابستان 1385 شمسی) را...

    ادامه مطلب...

  • آوای نگاه انجمن خانواده ناشنوایان ایران در سال 1383 شمسی

    انجمن خانواده ناشنوایان ایران طرح چاپ نشریه داخلی وابسته به انجمن خانواده ناشنوایان ایران در سال 1383 شمسی با پیشنهاد لیلا اعتماد و تصویب اعضای هئیت مدیره پی ریزی شد.بدین ترتیب دومین نشریه رنگی ناشنوایان با عنوان آوای نگاه ( بعد از نشریه شکست سکوت ) در...

    ادامه مطلب...

جامعه ناشنوایان

  • ناشنوایان در صحنه سیاست پژوهشگر : روزبه قهرمان

    ناشنوایان به خاطر نقص شنوایی ، از نعمت توانایی بر قراری ارتباط کلامی به عنوان شرط لازم برای حضور در اجتماع از جمله سیاست محروم هستند. با این حال ،...

    ادامه مطلب...

جشن نامه

  • مراسم تجلیل از پیشکسوتان جامعه ناشنوا نوشته : شیدا شهیدی

    مراسم تجلیل از پیشکسوتان جامعه ناشنوابه مناسبت شصتمین سالگرد آغاز تلاشهای سازمانی ناشنوایان درایراننوشته : شیدا شهیدی رضا قلی شهیدی امسال ، سال 1387 شمسی ، شصت سال از...

    ادامه مطلب...

  • برنارد برگ نویسنده : روزبه قهرمان

    جشن نامه برنارد برگ   در روز 27 سپتامبر 2008 میلادی ، ناشنوایان آمریکا بویژه ایالت کالیفرنیا یک مراسم جشن به یاد ماندنی را جهت بزرگداشت برنارد برگ...

    ادامه مطلب...

خاطرات

  • ظهور جمال نورانی و سپید مانندی پدر ادبیات ناشنوایان ایران - استاد کامران رحیمی (2) روزبه قهرمان

    ظهور جمال نورانی و سپید مانندی پدر ادبیات ناشنوایان ایراناُستاد کامران رحیمیدر محل دانشگاه گلودت(قسمت دوم)نوشته: روزبه قهرمان در اولین قسمت نوشته...

    ادامه مطلب...

  • ظهور جمال نورانی و سپید مانندی پدر ادبیات ناشنوایان ایران - استاد کامران رحیمی روزبه قهرمان

    ظهور جمال نورانی و سپید مانندی پدر ادبیات ناشنوایان ایراناُستاد کامران رحیمیدر محل دانشگاه گلودت(قسمت اول)نوشته: روزبه قهرمان از همه شما خوانندگان...

    ادامه مطلب...

  • مقدمه  

    خاطرات درک امروزی از تاریخ ناشنوایان ، در نگاه به گذشته و شناخت رخدادهای آن است.شناخت از گذشته ، همواره اقدامی در زمان حال است. یعنی گذشته را از منظر حال دیدن....

    ادامه مطلب...

رابط زبان اشاره

  • تفاوت مترجم یا رابط زبان اشاره روابط عمومی بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران

    سخنرانی مهم استاد آقای محسن لوح موسویدر همایش نجف آباد 25 اردیبهشت ماه 1393 تفاوت مترجم یا رابط زبان اشاره  به اطلاع کلیه علاقمندان به امور پژوهش در حوزه...

    ادامه مطلب...

  • رابط یا مترجم؟ (5) روابط عمومی بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران

    رابط یا مترجم؟ (قسمت پنجم)   بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران قسمت پنجم نوشته "رابط یا مترجم؟" شامل یک لیست واژه نامه مرتبط با موضوع "رابطی" به همراه با خلاصه توضیحات لازم را برای اطلاع همگان منتشر می نماید...

    ادامه مطلب...

  • مباحث در مورد "رابط ناشنوا" روابط عمومی بنیاد پزوهشهای ناشنوایان ایران

    مباحث در مورد "رابط ناشنوا" Deaf Interpreter (DI)   بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران با دریافت یک ایمیل انتقادی در مورد کلیپ ویدیویی اردی مورخه یازدهم مارس سال 2014...

    ادامه مطلب...

  • رابط یا مترجم (4) روابط عمومی بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران

      رابط یا مترجم؟(قسمت چهارم) بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران قسمت چهارم نوشته "رابط یا مترجم " شامل نکات لازم جهت پاسخگویی به اظهارات نادرست دبیرکل مستعفی کانون...

    ادامه مطلب...

  • رابط یا مترجم؟ (3) بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران

    رابط یا مترجم؟(قسمت سوم)   بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران یک نکته قابل توجه را به اطلاع همگان می رساند:دبیرکل مستعفی کانون ناشنوایان به تازگی خلاصه متن مصاحبه...

    ادامه مطلب...

زبان اشاره ناشنوایان

  • پرشین یا ایرانی؟ برای نامیدن زبان اشاره مورد استفاده ناشنوایان ایران روزبه قهرمان

    پرشین یا ایرانی؟ برای نامیدن زبان اشاره مورد استفاده ناشنوایان ایران نوشته: روزبه قهرمان نام کشورمان تا اوایل قرن بیستم میلادی ، در زبان...

    ادامه مطلب...

  • زبان اشاره (قسمت دوم پاياني) نوشته : نويد صالحي

    روابط زبان‌های اشاره با زبان‌های شفاهی یک تصور اشتباه عمومی این است که زبان‌های اشاره به طریقی وابسته به زبان‌های شفاهی هستند، بدین صورت که آن‌ها زبان‌های شفاهی...

    ادامه مطلب...

  • زبان اشاره (قسمت اول) نوشته : نويد صالحي

    زبان اشاره زبان اشاره زبانی است که برای انتقال مفهوم به جای ا نتقال الگوهای صوتی، از الگوهای اشاره استفاده می‌کند. (ارتباط دستی،ارتباط غیر کلامی)- ترکیب همزمان اشکال دست،...

    ادامه مطلب...

  • عَقدُاَلانامِل Aqd-ul-anamel پژوهشگر : روزبه قهرمان

    " عَقدُاَلانامِل  Aqd-ul-anamel" پژوهشگر: روزبه قهرمان مقدمه آدمیان پیش از آنکه آغاز به سخن گفتن کنند و زبانی پدید آورند ،‌اشاره می کرده اند و می شمرده اند و این کار را با حرکت دادن دست انجام می داده...

    ادامه مطلب...

  • ناشنوایان و زبان اشاره گردآورنده: گلناز خالقی طرقی

    ناشنوایان و زبان اشاره امکانات و محدودیت ها گردآورنده: گلناز خالقی طرقی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران  - دريافت فايل PDF (باحجم 185kb)

    ادامه مطلب...

زندگینامه

  • پدر و پسر رضا ذبیحی

    پدر و پسرنوشته: رضا ذبیحی هفت سال است که از زمان درگذشت ثمین باغچه بان ، یگانه پسر جبار باغچه بان به تاریخ بیست و نهم اسفند ماه سال 1386 شمسی می گذرد. جهت گرامیداشت یاد ثمین...

    ادامه مطلب...

  • محمود پاکزاد ، آموزگار ناشنوايان و بنيانگزار مجتمع آموزشي ناشنوايان نيمروز پ‍ژوهشگر: روزبه قهرمان

    محمود پاکزادآموزگار ناشنوايان و بنيانگزار مجتمع آموزشي ناشنوايان نيمروزپ‍ژوهشگر: روزبه قهرمان  محمود پاکزاد در سال 1316 در تهران به دنيا آمد و ديپلم رياضي را از دبيرستان...

    ادامه مطلب...

  • زندگینامه ثمینه باغچه بان نوشته: سرکار خانم ثمینه باغچه بان - پیر نظر

    ثمينه ی باغچه بان- پير نظر تھيه شده با استفاده از منابع و بخشی از زندگينامه نوشته سرکار خانم ثمينه باغچه بان- پير نظرتاريخ نگارش توسط ثمينه باغچه باندوازدھم...

    ادامه مطلب...

  • ادموند (ادیک) بارسقیان Edmond Barseghian تهیه و تنظیم: روزبه قهرمان

    اوّلین ناشنوای ایرانی در مدرسه ناشنوایان پاریس ادموند در خانواده ای اصیل و شریف ارمنی به سال 1301 شمسی در تهران به دنیا آمد و در اثر ابتلا به بیماری ناشناخته ای ناشنوا...

    ادامه مطلب...

  • زندگی و دیدگاه حسین گلبیدی تهیه و تنظیم : روزبه قهرمان

    آموزگار عاشق و بنیانگزار مدرسه ناشنوایان اصفهانحسین گلبیدی در محله بید آباد اصفهان به سال 1307 شمسی به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در مکتبی که در مسجد سید...

    ادامه مطلب...

علم

  • معالجه بیماریهای گوش در طب اسلامی پژوهشگر : روزبه قهرمان

    دانشمندان اسلامی که شرافت هر علمی را به شرافت موضوع آن علم مربوط می دانستند ، می گفتند : " علم طب شریف است " ، به خاطر اینکه موضوع آن " انسان " به عنوان اشرف کائنات است که از میان موجودات مفتخر شده به اینکه نفس ناطقه داشته باشد و...

    ادامه مطلب...

  • اصطلاحات قدیم بیماریهای گوش پژوهشگر : روزبه قهرمان

    در دین اسلام ، به علم پزشکی اهمیت بسیار داده شده است و به همراه علم فقه (احکام شرعی) از شریف ترین علوم به شمار آمده است.در حدیث منتسب به پیامبر...

    ادامه مطلب...

فرهنگ ناشنوایان

  • به قلم کشیدن عدد مقدس هفت توسط یک نقاش ناشنوای ایرانی در عصر قاجاریه روزبه قهرمان

    به قلم کشیدن عدد مقدس هفتتوسطیک نقاش ناشناس ناشنوای ایرانی در عصر قاجاریهپژوهشگر: روزبه قهرمان در فرهنگ و آداب رسوم ایرانی ، عدد هفت مقدس است چون...

    ادامه مطلب...

  • انتشار یک سری جدیدی از پنج تمبر در کشور سنگاپور بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران

    انتشار یک سری جدیدی از پنج تمبر در کشور سنگاپور   سازمان مرکزی پست کشور سنگاپور به تازگی در روز هفدهم ژوئن سال 2013 میلادی ، یک سری جدیدی از پنج تمبر شامل اشارات رایج در...

    ادامه مطلب...

  • درباره هفته جهانی ناشنوایان ترجمه: مینو رجبی نیا

     درباره هفته جهانی ناشنوایان ترجمه: مینو رجبی نیا   WFD (کنگره جهانی ناشنوایان ) جشن روز جهانی ناشنوایان را برای اولین بار در سال 1958 برگزار کرد ، بعد ها این روز به هفته جهانی ناشنوایان بسط داده شد....

    ادامه مطلب...

  • دیدگاه فلسفی مولوی در مورد ویژگیهای حواس ظاهری پژوهشگر: روزبه قهرمان

    دیدگاه فلسفی مولوی در مورد ویژگیهای حواس ظاهری پژوهشگر: روزبه قهرمان   حکما و فلاسفه پیشین در مبحث علم النفس ، قوای مدرکه آدمی را به دو گونه تقسیم کرده اند: یکی حواس...

    ادامه مطلب...

  • رابطان زبان اشاره فارسی ( قسمت دوم ) نوشته : عباس بهمنش

    حرفه رابط زبان اشاره بودن در ایران اصلاحات مهمی را برای انعکاس احترام متقابل میان شهروندان ناشنوا و شنوا و فراهم آمدن فرصتهای برابر شغلی و دسترسی به...

    ادامه مطلب...

متون

  • یک نکته توضیحی در مورد نحوه نوشتن یک لغت انگلیسی در زبان فارسی روزبه قهرمان

    یک نکته توضیحی در مورد نحوه نوشتن یک لغت انگلیسی در زبان فارسینوشته: روزبه قهرمان در اینجا ، من به عنوان یک شخص ناشنوا یک نکته توضیحی را از دیدگاه...

    ادامه مطلب...

مذهب

  • شباهتهای میان فرهنگ ناشنوایان و حروف مقطعه قرآن پژوهشگر : روزبه قهرمان

    بررسی شباهتهای دیده شده میان فرهنگ ناشنوایان و حروف مقطعه قرآن   حروف مقطعه (حرفهای گسسته از هم) به حروف الفبای مرموزی که در ابتدای بیست و هشت سوره قرآن می آید ، گفته می شود ، یعنی...

    ادامه مطلب...

  • تکلیف ناشنوا چیست؟ پژوهشگر : حسن محقق

    بازنویسی : روزبه قهرماندین اسلام برای اینکه انسانها دستورات الهی را انجام دهند و معنی عمل به دستورات را بدانند ، توجه عمیق به بعد جسمانی و روانی...

    ادامه مطلب...

  • مقدمه  

    به علت وجود عقاید خرافی و بعضی معتقدات نادرست در برخی از ادیان قدیم ، توجه عامه نسبت به افراد ناشنوا دور از واقعیت بود. به عنوان مثال ، تصویر جالبی از...

    ادامه مطلب...

نقد علمی

  • نامه سرگشاده نوشته : روزبه قهرمان

      نامه سرگشاده   از گردانندان محترم بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران در خواست می شود که پاسخ من به اظهارات دبیرکل مستعفی کانون ناشنوایان ایران را جهت آگاهی همگان منتشر نمایند زیرا حفظ سکوت طولانی...

    ادامه مطلب...

  • دو مورد خطای تاریخی در رابطه با تاریخ ناشنوایان ایران پژوهشگر : روزبه قهرمان

    در جزوه ای به تاریخ بهمن 1379 ، نوشته خانم روزیک شهبازیان که شامل خاطراتشان می باشد ، دو مورد خطای تاریخی درباره ناشنوایان ایران وجود دارد که برای روشن ساختن ذهن همگان لازم است مطرح گردد و سپس استدلالی برای رد آن آورده...

    ادامه مطلب...

ویژه نامه

  • راز و نیاز با محمد سعیدی ، مرد ناشنوایی که از هر کار غیر ممکنی ، ممکن ساخت. نوشته: عباس بهمنش

      راز و نیاز با محمد سعیدی ، مرد ناشنوایی که از هر کار غیر ممکنی ، ممکن ساخت.   محمد! من از شما یادم می آید. سرنوشت ، مرا به دیدار با شما کشاند. مادر تان بعد از رانندگی حدود چهل و پنج کیلو...

    ادامه مطلب...

  • نحوه آشنایی اینجانب علی قزی با مرحوم شادروان مهندس محمد سعیدی نوشته : علی قزی

    «به نام خالق بی همتا» نحوه آشنایی اینجانب علی قزی با مرحوم شادروان مهندس محمد سعیدی   پس از پایان تحصیلات دوره راهنمایی در مدرسه استثنائی امام علی (ع) سبزوار در مهرماه 1372...

    ادامه مطلب...

  • دورانی کوتاه و به یاد ماندنی با خانم جولیا آن الیور (سمیعی) گزارشگر: شیدا شهیدی

    دورانی کوتاه و به یاد ماندنی با خانم جولیا آن الیور (سمیعی)     اینجانب در اواسط 1350 به عنوان مترجم و رابط ناشنوایان در مرکز توانبخشی واقع در خیابان حافظ مشغول به کار بودم که دفتر آن بعد...

    ادامه مطلب...

  • عکسهایی از زنده یاد محمد سعیدی عکاس: حسن شاد

    عکسهــایی از زنــده یــاد محـمـد سعـیـدی عکاس :  حسن شاد

    ادامه مطلب...

  • جولیا سمیعی (1) ویژه نامه جولیا سمیعی

      ویــژه نامـه جولیـــا سمیـــــعـی   مقالات ویژه نامه جولیا سمیعی ( با رعایت ترتیب حروف الفبایی نام نویسندگان ) عبارتند از : جولیا آلیور سمیعی ، دوست نازنین من      ...

    ادامه مطلب...

کودکان ناشنوا

  • کتاب و کودک ناشنوا نوشته : ربابه گوهری

    ( گروه ویژه کتاب و کودک ناشنوا در شورای کتاب کودک ) خلاصه و بازنویسی : روزبه قهرمان  ناشنوایی ، معلولیتی پنهان است که در صورت عدم توجه به موقع آن ، می تواند عوارض بسیار...

    ادامه مطلب...

Copyright © این وب سایت متعلق به بنیاد پژوهشهای ناشنوایان ایران می باشد.Powered by Joomla! Valid XHTML and CSS
Goto Top